Hoe kan je als startende ondernemer succesvol verkopen via Marketplaces zoals Amazon en Bol.com

Mocht je ervoor kiezen om als (startende) ondernemer jouw producten te verkopen op Amazon of te verkopen op Bol.com, wees je er dan wel van bewust van dat je dit vanaf het begin af aan goed moet aanpakken. Staat de basis niet goed, dan ga je hier later nadelen van ondervinden. In dit artikel geven we je graag een aantal tips.

Kies de Marketplace die bij jou en jouw product past

Om ervoor te zorgen dat de verkoop van jouw producten zo succesvol mogelijk verloopt, is het van belang dat je de juiste doelgroep bereikt. Hiervoor is het dan ook van belang dat jij je goed verdiept in welke Marketplace het beste bij jou past, maar ook hoe het zit met de mate van concurrentie en indirect jouw prijsniveau. Zo kan je een populair en goedlopend product aanbieden, maar als de mate van concurrentie hoog is en tegelijkertijd jouw prijs ook dan is de kans groot dat de verkoop niet al te succesvol zal zijn. Daarnaast is het ook van belang om de verschillende vereisten en de commissie welke kan verschillen per platform mee te nemen in de beslissing. Kortom, zorg er dus voor dat je vooraf een gedegen onderzoek doet.

Zorg voor een kloppende en complete productfeed

De producten die je van plan bent om te verkopen via een Bol.com of Amazon kunnen niet aangeboden worden zonder productfeed. Dit is een soort centraal document waarin alle producten zijn opgenomen, inclusief alle bijbehorende variabelen en kenmerken (zoals de productnaam, het productnummer en de prijs) en die gekoppeld is aan de desbetreffende Marketplace. Hier komen dus eigenlijk ook al direct twee zaken naar voren die van belang zijn - een complete en kloppende productfeed én een juiste koppeling. Hoe completer de productfeed, hoe beter je gevonden zal worden wanneer er een zoekopdracht wordt uitgevoerd en hoe groter de kans is op een verkoop. Een juiste koppeling zorgt ervoor dat producten op de juiste manier worden doorgezet. Dit kan dus op basis van de eerder genoemde productfeed, maar nog idealer is een API koppeling. Hiermee kan data realtime worden opgehaald en aangepast, waardoor voorraden altijd up-to-date zijn. In het geval van een productfeed is het zo dat deze maar een aantal keer per dag (soms maar één keer) opgehaald wordt en hierdoor dus ook vaak niet de meest actuele informatie bevat.

Kies voor een passend logistiek proces

Het verkopen van producten is één, maar de logistiek is een ander proces welke je goed op orde moet hebben. Zo kan je ervoor kiezen om zowel zelf de producten te verkopen via een Marketplace, als de rest van het proces op je te nemen. Dit betekent wel dat je zelf alle producten op voorraad moet hebben en moet kunnen opslaan. Mocht dit niet ideaal zijn, dan kun je er ook voor kiezen om het logistieke gedeelte uit handen te geven en te laten uitvoeren door de Marketplace zelf. Zo kan je wanneer je verkoopt via Amazon ervoor kiezen om alle producten naar één fulfillment locatie te sturen, waarna Amazon zelf de rest van het proces oppakt. Hieronder vallen dus ook de retouren. Echter komen hier wel extra kosten bij kijken, zoals die voor de opslag en bepaalde fees die je betaalt voor alle handelingen die worden verricht. Het zorgt dus ontzorging, maar brengt ook extra kosten met zich mee.

Kortom, verkopen via een Marketplace is een hele goede en interessante optie, mits je het goed aanpakt. Een goed begin is ook in dit geval zeker het halve werk.

Agenda

Online

Blog

6 voordelen van hybride ondernemerschap

Joeri Goede

Het aantal startende ondernemers groeit jaarlijks. In 2023 waren dit er ruim 250.000. Binnen deze grote groep kiezen steeds meer personen voor parttime ondernemen naast hun reguliere baan. Het combineren van een traditionele baan in loondienst met het runnen van een eigen bedrijf biedt tal van voordelen en kansen. Laten we eens kijken naar zes redenen kijken waarom dit hybride ondernemerschap voor veel personen aantrekkelijk is.

Terug naar overzicht