In je hoofd heb je jouw idee waarschijnlijk al helemaal uitgedacht, maar staat het ook al goed en begrijpelijk op papier? Heb je het al eens gedeeld met kennissen, familieleden of zelfs een vreemde. Begrijpen die het? Hebben ze veel vragen?
Zorg ervoor dat je in ieder geval de volgende 4 onderdelen beschrijft bij het formuleren van jouw bedrijfsactiviteit:
Wat lever je aan jouw klant: dit zijn jouw feitelijke producten en/of diensten
Waarom lever je dit: wat los je op voor de klant (gewenst resultaat, behoefte / probleem)
Voor Wie doe je dit: jouw klanten / doelgroepen
Waar doe je dit: de locatie / werkgebied
Voor de duidelijkheid hieronder een voorbeeld van een hovenier:
Als je schrijft en praat over je eigen product of dienst heb je snel de neiging om gebruik te maken van vakjargon. Meestal wil je ook te veel in 1 keer vertellen. Zorg er voor dat je boodschap duidelijk blijft voor de ontvanger. Communiceer in de taal van je toekomstige klant. Voor nu duidelijk en voor straks ook zeer nuttig bij het gebruik van marketingkanalen zoals je website, LinkedIn en Facebook.
Als ondernemer ga je een netwerk opbouwen. Je gaat dan vaak vertellen wat je aan doen bent en wat je te bieden hebt. Belangrijk hierbij is om in een kort tijdsbestek iemand te interesseren en te overtuigen. Beeld je in alsof je met iemand in de lift staat en beperkt de tijd hebt om iets nuttigs te vertellen. Wat is dan jouw verhaal? Onderstaande oefening kan hierbij helpen:
Formuleer in maximaal 2 zinnen wat je gaat doen of nog beter wat je bijvoorbeeld oplost of bespaard. Probeer op een heldere manier een pakkende, wellicht zelfs verrassende boodschap te formuleren wat de aandacht van je (potentiële) klanten kan trekken. Wees verder altijd duidelijk, maar zeker ook creatief.
Zorg er ook voor dat je altijd een visitekaartje kan overhandigen. Zo kunnen mensen je makkelijk bereiken, je website bezoeken en/of opzoeken op social media.