De Digital Markets Act (DMA) is een Europese wet. Het doel van de wet is om ondernemers en consumenten te beschermen. En te zorgen voor meer concurrentie op digitale markten. De regels van de DMA gelden voor de allergrootste digitale platforms. De Europese Commissie heeft bepaald dat dit Alphabet, Amazon, Apple, Booking.com, ByteDance, Meta en Microsoft zijn. Deze platforms kunnen u helpen om veel klanten te bereiken voor uw producten of diensten. Het kan zijn dat u daardoor niet meer zonder deze platforms kunt. Deze platforms heten ook wel poortwachters.
Een platform is poortwachter als het aan deze drie voorwaarden voldoet:
De Europese Commissie bepaalt welke platforms aan deze drie voorwaarden voldoen. Zij kijkt daarbij bijvoorbeeld naar de omzet en het aantal gebruikers van een platform.
Ondernemers en consumenten hebben steeds vaker grote platforms nodig. Bijvoorbeeld om producten te verkopen of te kopen. De platforms kunnen gebruik maken van die situatie. En oneerlijke voorwaarden eisen. U kunt daardoor ook minder makkelijk concurreren met deze grote platforms. Door de DMA hebben platforms minder macht en zijn ondernemers en consumenten beter beschermd.
Er zijn verschillende regels waar poortwachters zich aan moeten houden die uw positie verbeteren.
U moet bijvoorbeeld gratis toegang krijgen tot uw data, ook klantgegevens. Ook mag u uw producten voor een lagere prijs aanbieden op bijvoorbeeld uw eigen website. Lees meer over uw rechten als u onderneemt via grote online platforms.
Enkele voorbeelden van wat poortwachters moeten doen:
Enkele voorbeelden van wat poortwachters niet mogen doen:
Bekijk hier de video over de Digital Markets Act (DMA).
De Europese Commissie controleert of platforms zich houden aan de Digital Markets Act. En kan boetes opleggen of extra maatregelen nemen als platforms zich vaker niet aan de regels houden. Nationale toezichthouders werken samen met de Europese Commissie bij de controle op de DMA. In Nederland is dit de Autoriteit Consument Markt (ACM).
De ACM kan zelf onderzoek doen naar klachten. De resultaten daarvan geeft ze door aan de Europese Commissie. Ook kan de ACM meldingen aan de Europese Commissie doorgeven.
Heeft u een klacht over een digitaal platform (poortwachter)? Dan kunt u dit melden via het tipformulier van de ACM. Deze klachten gebruikt de ACM of de Europese Commissie om onderzoek te doen.
Er komen steeds meer regels voor digitale markten die belangrijk zijn voor ondernemers. Hieronder staan andere regels die misschien voor u belangrijk (gaan) zijn:
De DSA bestaat uit regels over de aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid van online tussenhandelsdiensten (bijvoorbeeld internetaanbieders en online platforms). Deze regels gelden voor de hele Europese Unie.
De DGA bestaat uit regels voor het delen van data op een betrouwbare manier door overheden. Dat gebeurt via databemiddelingsdiensten. Dat is een neutrale tussenpersoon die datadeling mogelijk maakt.
De Data Act moet het gebruik van data aanmoedigen. En zorgen dat de opbrengst uit data eerlijker verdeeld wordt over de partijen die meedoen aan de data-economie. De nieuwe maatregelen sluiten aan op de DGA.
De AI-verordening moet ervoor zorgen dat de AI-systemen die in de Europese Unie gebruikt worden veilig zijn. En dat ze de rechten en waarden van de Europese Unie respecteren.
P2B beschermt ondernemers die zaken doen met platforms. Deze regels verplichten platforms om ondernemers duidelijke informatie te geven. Bijvoorbeeld over de manier waarop zoekresultaten worden geordend op een platform.
Download de infographic 'Wie zijn poortwachters?'
Download de infographic 'Regels voor poortwachters?'
Mogelijk gemaakt door